Cum îți ajută somnul ochii

Slightly red eye

Beneficiile somnului

 

Toată lumea știe cât de bine te simți după un somn bun. Te trezești cu o stare pozitivă, odihnit, cu ochii revigorați și pregătiți pentru o zi bună. 

 

Dar de ce se întâmplă acest lucru?

 

În medie, adulții au nevoie de doar 6 ore de somn pe noapte[1], deși mai mult de 30% dintre ei cred că suferă de insomnie[2]. Insomnia poate să afecteze pe toată lumea, însă, pentru cei mai mulți dintre noi, această se instalează doar în anumite perioade. Poate că dacă ești îngrijorat sau prea bucuros, nu vei putea adormi. Cu toate acestea, vei putea trece peste aceste lucruri și vei putea dormi din nou la fel de bine că înainte.

 

Ai nevoie de somn pentru a putea:  

 

  • Să nu te mai simți obosit tot timpul. 
  • Să nu te mai simți adormit în ziua următoare, mai ales dacă trebuie să conduci sau să te concentrezi la birou. 
  • Să poți lua decizii perfect lucid.
  • Să previi probleme medicale grave, precum anxietatea sau depresia.
  • Să poți să te bucuri pe deplin de momentele petrecute cu familia. 

 

Lipsa somnului îți poate afecta multe momente importante din viață. Însă, ochii sunt foarte afectați de modul în care ai dormit, poate mai multe decât orice altă parte a corpului tău.

 

Cum îți afectează oboseala ochii

 

Lipsa somnului nu produce doar probleme la nivel fizic, mental sau emoțional, dar ochii tăi pot fi din ce în ce mai obosiți.

 

Dacă suferi din cauza ochilor obosiți sau a tensiunii oculare, atunci poți experimenta și alte simptome, precum: 

 

  • Ochi iritați
  • Ochi inflamați
  • Ochi uscați
  • Ochi înlăcrimați
  • Tulburări de vedere
  • O creștere a sensibilității la lumina 

 

Acestea vor veni împreună cu durere în gât, spate sau umeri și oboseală în picioare. Dacă nu tratezi oboseala ochilor, atunci anumite activități pe care le faci s-ar putea să aibă de suferit: 

 

  • Nevoia de a citi – documente, semne de circulație
  • Nevoia de a scrie – atât de mână, cât și la tastatură
  • Șofatul – atunci când îți duci copilul la școală sau când te duci la birou
  • Privitul la calculator, televizor sau telefon

 

Să fim serioși, mai ales atunci când conduci ai nevoie de toată atenția vizuală. Iar oboseala ochilor ar putea fi un adevărat impediment. Cititul sau scrisul sunt activități zilnice și, de aceea, uneori simți că trebuie să tragi puțin de ține pentru a le face. Însă, lucrul acesta nu ar face decât să îți obosească și mai mult ochii. 

 

Modul în care ochii tăi se pot simți mai bine după un somn odihnitor

 

Deși ochii tăi se mișcă în anumite momente ale somnului tău, lucru numit REM sau „miscarea rapidă a ochilor”, somnul face că mușchii ochiului să se relaxeze. De asemenea, atunci este momentul în care ochii sunt revigorați cu nutrienți, esențiali pentru sănătatea lor. Există două lucruri care te pot ajuta dacă ochii tăi sunt obosiți: 

 

  • Incearcă să te odihnești și să dormi mai bine.
  • Să îți tratezi ochii obosiți.

 

Cum să previi ochii obosiți

 

Dacă simți că experimentezi anumite simptome ale ochilor obosiți, atunci analizează lucrurile pe care le faci zilnic și vezi care sunt activitățile care favorizează apariția acestei probleme. 

 

Atunci când lucrezi: 

 

  • Stai prea aproape de monitorul televizorului sau al calculatorului? Obișnuiește-te să stai mai departe. Ajustează-ți înălțimea scaunului, unghiul și distanța față de monitor.
  • Asigură-te că monitoarele sunt curate și că au nivelul corect de luminozitate. Poți folosi anumite filtre care să te ajute să îți simți ochii mai confortabili.  
  • Ia pauze regulate de la calculator, chiar dacă îți închizi ochii pentru câteva secunde. Și nu uita să clipești pentru ca lacrimile să-ți lubrifieze ochii. De asemenea, poți din când în când să îți muți privirea de la monitoare către alte obiecte sau persoane. 
  • Ai grijă atât la luminozitatea, cât și la contrastul monitoarelor. Mulți oameni nu sunt atenți la aceste lucruri și sunt plăcut surprinși să vadă îmbunătățirile atunci când modifică aceste setări. 

Atunci când conduci: 

 

  • Încearcă să conduci cât mai puțin noaptea. Ochii se pot inflama și pot obosi din cauza luminilor de la faruri, mai ales în timpul iernii. 
  • Asigură-te că scaunul este confortabil și poziția ta la volan este corectă. 
  • Unii oameni nu trebuie să poarte ochelari în toate situațiile. Dar, dacă purtarea ochelarilor îți da mai multă claritate, atunci poartă-i pentru a preveni oboseala ochilor. 
  • Ia pauze regulate, mai ales dacă ai de parcus o distanță foarte mare. Oboseala poate fi foarte periculoasă!

 

Dacă folosești ochelari sau lentile de contact: 

 

  • Ai rețeta corectă pentru ochelari și lentile de contact? Sau este timpul să te duci la un nou control? Dacă trebuie să faci eforturi pentru a vedea, atunci ceva este în neregulă. Așa că, verifică data ultimului consult și nu uita să-ți odihnești ochii. Uneori este simplu să folosești ochelarii sau lentilele pe care le ai și să faci eforturi pentru a vedea și asta pentru că te-ai obișnuit deja. Însă, în timp, acest lucru îți va afecta ochii. 

 

Odihnește-te și ai grijă să dormi bine 

 

E foarte ușor de spus, dar greu de făcut. Însă, hai să ne uităm puțin la lucrurile pe care le faci înainte să te duci la culcare. Cel mai bine ar fi să îți faci o rutină pentru a-ți pregăti creierul că este momentul de dormit. Consideră sfaturile de mai jos: 

 

  • Înainte de culcare, gândește-te la lucrurile pe care trebuie să le faci a doua zi (scrie-le sau organizează-le mental), astfel încât să nu te culci stresându-te din cauza aceasta. 
  • Relaxează-te fără a te uita la televizor sau a citi. Deși mulți oameni consideră că cititul îi ajută să adoarmă, pe alții cititul o să îi obosească și mai tare. Așa că de ce nu ai pune puțin muzică, ai închide ochii și te-ai relaxa? Nu trebuie să adormi, ci doar să îți odihnești ochii și mintea – și implicit să te pregătești să dormi. 
  • Fă o baie fierbinte înainte de culcare. Acest lucru ar putea deveni parte din rutina de seară, ceva la care să te gândești înainte să ajungi acasă. Poți închide ochii și să te relaxezi, în timp ce faci baie. 
  • Ai putea face și puțin sport: stretching sau yoga pentru a te relaxa. Poți să-ți închizi și ochii în timpul acesta. 
  • Nu bea cafea sau alte băuturi cu cofeină înainte să te bagi în pat. 

 

În dormitor:

 

Acum să trecem la lucrurile cu adevărat importante! Să spunem că deja te-ai relaxat și că acum, cu rutina de seară, corpul, mintea și ochii sunt deja odihniți. Verifică dormitorul: 

  • Să nu aibă și alte surse de lumina – ceas, telefon, televizor. Dacă sunt, încearcă să le acoperi sau să le oprești. Nu ai nevoie de alte motive de distragere, mai ales dacă provin de la lumini. Și acoperă-ți geamurile cu o draperie întunecată, luminile orașului pot fi deranjante. Ai putea să folosești și o masca de ochi.
  • Ai grijă ca dormitorul să nu fie deranjat de zgomot, poți folosi și dopuri de urechi (o variantă mult mai ieftină decât o izolare fonică a camerei).
  • Asigură-te că nu este prea cald – căldura nu te va ajuta să adormi. 
  • Dacă ai nevoie de o nouă saltea și ți-o permiți, atunci fugi și cumpăr-o. Petreci prea mult timp în pat pentru a nu avea cele mai bune condiții. 

 

Tratamente pentru ochii obosiți

 

După un somn bun vei observa că ochii tăi nu vor mai fi inflamați, roșii sau obosiți dimineața și poate cearcănele din jurul lor vor dispărea și ele. Între timp, ai putea lua în considerare și niște tratamente pe care să le aplici în timpul zilei.

 

De exemplu, Optrex ActiMist™ 2 în 1 Spray pentru Ochi Obosiți și cu Senzație de Disconfort* ajută la calmarea ochilor obosiți. De asemenea, este dovedit clinic că asigură calmarea instantanee timp de până la 4 ore. Acesta stabilizeaza filmul lacrimal natural al ochiului și restabilește hidratarea naturală. Și, nu în ultimul rând, se poate utiliza cu lentilele de contact. 

 

De asemenea, poți folosi și Optrex Picături Revitalizante pentru Ochi Obosiți care calmează și curață ochii obosiți și cu senzație de disconfort.

 

Noapte bună!

 

Pentru mai multe informații legate de cauzele simptomelor de ochi obosiți și identificarea acestora, click aici. Și nu uita, înaintea oricărei utilizări, citește instrucțiunile de folosire.

 

*Simptomele de ochi obosiți și uscați sunt provocate în aproximativ 80% din cazuri de modificarea stratului lipidic al filmului lacrimal.

 

SHARE: