Ce este "Somnul"?

Slightly red eye

Este universal acceptat faptul că somnul este o parte necesară din rutina noastră, ba chiar una esenţială pentru modul în care funcţionăm. Acest articol îţi explică ce se întâmplă, de fapt, atunci când dormim şi efectele lipsei de somn asupra organismului, în special asupra ochilor. De asemenea, ne vom uita şi la cauzele "somnului din ochii tăi", dar îţi vom oferi şi sfaturi de îngrijire.

 

De ce avem nevoie pentru a merge la culcare?

 

Poate consideri că somnul este o perioadă în care organismul se opreste şi pur şi simplu se odihnește pentru câteva ore, dar nu este cazul. Adevărul este că somnul joacă un rol mult mai important decât conştientizezi.

 

În timpul somnului, organismul desfăşoară o mulţime de procese de prelucrare şi restaurare, jucând un rol esenţial în consolidarea amintirilor. De asemenea, acesta ajută în mod semnificativ la mai multe procese ale corpului, cum ar fi creşterea musculară, repararea ţesuturilor, înlocuirea substanţelor chimice şi sintetizarea hormonilor necesari pentru creştere.

 

Somnul este esenţial pentru funcţionarea cognitivă a organismului. S-a demonstrat că lipsa continuă de somn are un impact negativ asupra părții din creier responsabile de limbaj, memorie și planificare. Chiar se pretinde că 17 de ore de trezie susținută ar avea un impact negativ asupra performanței unui individ, într-o măsură echivalentă cu băutul a două pahare de vin.

 

Ce se întâmplă în timpul somnului?

 

De-a lungul zilei, creierul nostru absoarbe cantități masive de informații. Atât de mult, încât să nu poată fi toate conectate și înregistrate imediat. În schimb, aceste informații trebuie să fie mai întâi stocate și procesate. O mare parte din acestea se întâmplă în timpul somnului, atunci când piesele de informații sunt transferate din memoria pe termen scurt, în memoria pe termen lung, într-un proces cunoscut sub numele de "consolidare". De asemenea, somnul ajută sistemul imunitar în combaterea infecțiilor. Lipsa de somn suficient poate face organismul mai vulnerabil la virusurile care cauzează raceala și gripa.

 

Diferite activități au loc în timpul diferitelor faze ale somnului. Cei mai mulți oameni experimentează "mișcarea rapidă a ochilor" (MRO), de trei până la cinci ori pe parcursul unei nopţi, și durează până la 30 de minute la un moment dat. În această perioadă, ochii se vor mișca dintr-o parte în alta, tonusul muscular va scădea şi visele pot să pară deosebit de vii.

 

Somnul non-MRO pare a fi o perioadă mai productivă de somn. Undele cerebrale, respirația și ritmul cardiac încetinesc, oferind răgaz, iar eliberarea şi consolidarea hormonilor de creștere se produc, în mare parte, în timpul somnului non-REM. Termoreglarea are loc și în timpul somnului non-REM, în cazul în care organismul este capabil să optimizeze temperatura, chiar și atunci când temperatura înconjurătoare este diferită.

 

De cât de mult somn ai nevoie?

 

Datorită importanței somnului în reținerea de informații și învățarea de noi competențe, cantitatea de somn necesară este dependentă de vârstă. În mod natural copii, care sunt în mod constant în procesul de învățare pe tot parcursul etapelor de dezvoltare, necesită mult mai mult somn decât adulții.

 

În general, se consideră că adulţii necesită între șapte și nouă ore de somn pe noapte, în timp ce nou-născuții și copiii mici au nevoie de până la 16 ore. Pe măsură ce copiii ajung la vârsta şcolii primare, ei vor avea nevoie de o medie de 10 de ore, în timp ce oamenii de peste 70, în general, necesită aproximativ 6 ore pe noapte.

 

În ciuda acestor orientări generale, nu există nicio cantitate fixă ​​de somn pentru toată lumea aflată într-o categorie de vârstă. Aceasta depinde în mare măsură de individ. Ai nevoie pur și simplu de somn suficient pentru a te relaxa și pentru a fi capabil să funcționezi în ziua următoare.

 

Ce este insomnia?

 

Insomnia este termenul rezervat pentru dificultatea de a dormi, fie probleme în a adormi, în a sta adormit sau cu somnul neodihnitor. Un insomniac va avea astfel de dificultăți de cel puțin trei ori pe săptămână și pot persista timp de cel puțin o lună. Insomnia poate afecta performanțele de lucru, poate cauza niveluri reduse de energie și poate duce chiar la depresie. Cu toate acestea, spre deosebire de starea de somnolenţă din timpul zilei, suferinzii pot rămâne cu o senzație de moleşeală și oarecum lipsă de viață.

 

Insomnia tinde să fie mai raspândită în rândul persoanelor mai în vârstă. Femeile suferă de insomnie mai mult decât bărbații din cauza unor factori, precum perioada din timpul sarcinii și creșterii copilului, perioade hormonale și menopauza.

 

Anxietatea și stresul sunt cauze frecvente ale insomniei. Alte cauze, cum ar fi depresia, astmul si schizofrenia pot contribui, de asemenea, la insomnie, precum şi anumite medicamente şi abuzul de droguri sau alcool.

 

Cum îţi afectează insomnia/lipsa somnului corpul și ochii?

 

Efectele insomniei asupra organismului sunt destul de vaste:

 

• Lipsa somnului este legată de pofta de mâncare. Acest lucru poate duce la luarea în greutate.

• Libidoul scăzut și scăderea interesului sexual la bărbați și femei poate fi o consecință a insomniei, care rezultă din energie săracă și somnolență.

Ochii necesită cel puțin cinci ore de somn în fiecare noapte, pentru a se reface şi a se reîmprospăta cu substanțe nutritive esențiale, pentru a lucra la potențial maxim. Lipsa de somn poate duce la numeroase efecte secundare:

• Una dintre acestea este miochimia sau spasmele involuntare ale pleoapelor. Deși în viziunea ta nu au fost dureroase sau dăunatoare, aceste spasme pot avea consecințe grave.

• Ochii uscaţi pot să apară, de asemenea, ca urmare a privării de somn. Acest lucru poate duce la simptome ca sensibilitate la lumină, iritabilitate, roşeaţă.

• Împreună cu acestea, insomnia poate duce şi la alte simptome de oboseală a ochilor, cum ar fi dificultatea de focalizare și vederea dublă.

• Lipsa somnului mai duce și la piele pământie și ochi umflati, în timp ce lipsa severă de somn poate duce la o lipsă de vitalitate a pielii, la cercurile întunecate de sub linia ochilor. Acest lucru este cauzat de o cantitate excesivă de cortizol, un hormon de stres, care se eliberează în organism atunci când acesta este privat de somn. Cortizolul rupe colagenul pielii - proteina care menţine pielea netedă și vitalizată.

 

Ce este urdoarea?

 

Poate că eşti mai familiarizat cu termenul "somn în ochi", decât "urdoare". Acesta este termenul dat de o descărcare a ochiului, care se acumulează în colțul ochilor în timp ce dormi. Acesta constă într-o combinație de celule de mucus, ulei şi piele.

 

Ochii tăi produc mucus pe tot parcursul zilei și noaptea, dar în timpul zilei un film continuu de lacrimi spală în mod eficient ochii atunci când clipesti, anulând urdoarea înainte de a fi o şansă de a acumula. Cu toate acestea, atunci când dormi, nu poţi să clipeşti și deci secreții oculare se pot acumula în colțurile ochilor.

 

Ochiul poate produce mucus ca raspuns la alergenii din aer. În consecință, în cazul în care alergenii sunt în jur, puteți experimenta urdoarea. Este normal să te trezeşti cu unele de descărcări ale ochilor tăi. Cu toate acestea, cantități excesive, împreună cu alte efecte, cum ar fi sensibilitatea la lumină sau vedere încețoșată, pot fi indicii al unei infecții la nivelul ochiului, caz în care ar trebui să iei în considerare apelarea la consultanță de specialitate.

 

Îngrijirea ochilor înainte de culcare și dimineața

 

Înainte de a merge la culcare, este important să eviţi lucrurile care ar putea afecta ceasul biologic natural sau care au un efect negativ asupra ochilor. Evită utilizarea de electronice care emit lumină artificială, cu puțin timp înainte de culcare, cum ar fi laptop-uri și telefoanele mobile, deoarece această lumină poate afecta atât ceasul biologic cât și ochii.

 

Îndepărtarea lentilelor de contact și a machiajului este, de asemenea, recomandată  înainte de culcare. Lentilele de contact pot bloca fluxul de oxigen necesar pentru ochi și puterea de a absorbi fluidele din suprafața sa. Purtarea lentilelor de contact la culcare poate crește semnificativ riscul de ochi uscaţi și efectele sale asociate.

 

Folosirea rimelului sau a creionului de ochi, pentru perioade prelungite de timp, poate creste riscul de contaminare a ochilor. Mai mult decât atât, dormitul cu ochii machiaţi provoacă înfundarea porilor din jurul ochilor, ceea ce ar putea conduce la ulcior.

 

Pentru a elimina urdoarea când te trezești, un impuls firesc ar putea fi pur și simplu să-l îndepărtezi cu mâna. Cu toate acestea, niciodată nu este o idee bună să te apropii de ochi cu mâinile, deoarece creşte riscul de răspândire a germenilor. Înmoaie un prosop curat în apă caldă și plasează-l pe ochi. Acesta poate fi un mod eficient și igienic de a elimina urdoarea.

 

În mod similar, introducerea unei comprese calde peste ochi poate ajuta la ameliorarea simptomelor asociate cu tulpina ochilor uscaţi, care poate fi cauzată de privarea de somn. Acestea includ iritabilitate și durere. De asemenea, curățarea în mod regulat a ochilor este o modalitate bună de a menţine igiena.

 

SHARE: